Click...

Wednesday, November 24, 2010

Stop Child Abuse


Hentikanlah 'PENDERAAN PADA KANAK-KANAK'..

Kes ini tidak boleh dibiarkan..
Walaupun ada yang menjadi kes berat dan ada juga yang diambil mudah..
Tolong prihatin ya kawan-kawan sekalian..

Isu semasa kes yang melibatkan pengasuh tidak bertanggungjwab..Contohnya, bayi yang meninggal dunia di taska..Ini sangatlah sedih..Cuba fikir bila kita sendiri berada dalam situasi tersebut..
Perasaan tak terkata dan berkemungkinan boleh meroyan..
Emosi terganggu..Tuhan saja yang tahu perasaan ini..

Apa sahaja boleh berlaku di Taska....
Kawan saya sendiri mengalami masalah apabila hantar bayinya di Taska..
Dalam tidak disangka anaknya kena pukul sehingga ada kesan di badan anaknya..Memang teruk..
Nasib sedar kalau tak bahaya..Antara perlakuan pengasuh:

1. Tidak memberi makanan atau minuman...
(Akibatnya: anak lapar dan dahaga)

2. Menengking, memukul & memijak
(Akibatnya: anak menangis & kesan luka atau lebam di anggota badannya)

3. Membiarkan anak sendiri atau dengan erti kata lain 'TAK JAGA'..
(Akibatnya: anak akan melakukan perkara yang mencederakan diri)

Ada banyak lagi...Kalau ditanya pada org yg mengalaminya..Macam-macam hal lagi berlaku..Untuk blogger atau pembaca, pernah ke dengar pasal masalah taska atau pengasuh anak-anak ni???
Kenapa pengasuh ni buat sedemikian..Kenapa??Kenapa??
Apa masalah korang...Berkemungkinan alasannya:

1. Mereka didera zaman dahulu dan nak balas dendam..
 (Kalau betul la ini tapi korang masih hidup lagi kan..Jangan sebab dendam anak orang lain mati pulak)
2. Mereka tak suka kanak-kanak..
(Kalau tak suka kenapa nak keje kat taska??)
3. Terpaksa kerja di taska..
(Tau peluang pekerjaan kurang tapi kalau tak ikhlas nak jaga baik jangan)

Banyak lagi kot alasan ataupon korang memang psycho..
Korang kene fikir sekiranya berlaku kat korang,anak korang sendiri..
Untuk blogger atau pembaca, korang rasa kenapa ek pengasuh ni??
Bagaimana kita nak percayakan pengasuh atau taska sekiranya perkara sebegini berlaku...
Susah! susah!
Walau bagaimanapun dengan adanya UNICEF menyuarakan 'Stop Child Abuse' membantu kita semua..

Lindungilah anak-anak...

Nuffnang memberi peluang pada saya memberi pendapat dan luahan terhadap perkara ini..
Semoga apa yang UNICEF cuba sampaikan pada semua diberi perhatian..


Sekian terima kasih...

12 comments:

ManjaIxora said...

wah.. x sangka ada gak member kena ek?.. smpi lebam2.. kesiannyer... mmg x patut.. mcm tu gaklah yg jadi kat oyin.. aduhai.. memacam..

mahira oya said...

ade...sian la..oyin pon kesian..sedey la rase

Lovely Bella said...

uhuh x sanggup nak tgk.. ermm.. kejam.. kejam!!

mahira oya said...

bella: a'ah..td konon cari gamba..bile tgk sume mmg x snggup..sedey gile..

Mario said...

yesss....stop child abuse...kat soping2 kompleks pun byk bukak kempen unicef ni...

mahira oya said...

mario: tu la..kene prihatin kan sume..

NOOR FATIN said...

dulu2 susah nak jumpa kes2 mcm ni. skrg? bleh kata hari2. alahai. manusia dah xberperangai seperti manusia..

mahira oya said...

fatin: sy sokong sgt..

cemomoi said...

nanti dorang beso dorang pulak ragging... huu sampai bila masalah tak selesaii

mahira oya said...

cemomoi: masalah berangkai..dendam kesumat..

ciEk NiENa said...

kesan deraan tu lagi teruk daripada didera coz bila besaw, kanak3 tu akan balas dendam.. HUHU

mahira oya said...

ciek niena: sy setuju sgt

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails